Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Przyklejeni do smartfonów

Przyklejeni do smartfonów

" Polskie dzieci biją na głowę swoich rówieśników z Europy pod względem posiadania smartfonów. Właściwie powszechny jest też ich dostęp do internetu.  

 W Polsce 80 % dzieci, w tym już kilkuletnich, ma swój smartfon, 50 % laptop. Prawie wszystkie codziennie korzystają z dostępu do internetu. Najczęściej robią to w swoich pokojach- rodzice nie mają często wiedzy, na jakie strony zaglądają ich dzieci, z czego korzystają i z czym stykają się w sieci. 

Smartfony zastępują kilkulatkom place zabaw, a nastolatkom -typowe spotkania w grupie rówieśników. Korzystanie z nich umożliwia połowa rodziców dzieciom poniżej 2. roku zycia. To współczesny smoczek, dzieki któremu dziecko przestaje płakać, dopominać się uwagi, a dorośli mogą mieć chwilę dla siebie. 

ZAGROŻENIA

Z jednej strony internet to wielkie bogactwo. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z zagrożeń, które on ze sobą niesie. 

ZDROWIE

Jeśli za wcześnie przyzwyczaimy dzieci do korzystania z tabletów czy smartfonów, musimy liczyć się z tym, że w przyszłości mogą mieć one problemy  w sferze emocjonalnej, psychicznej, jak i fizycznej, np. problemy z mową, koncentracją, wady wzroku, objawy depresji, ADHD, zaburzenia lękowe, snu i łaknienia ( brak apetytu lub nadmierne jedzenie), bóle pleców, zmęczenie nadmiarem informacji, kłopoty z nauką. Dzieci przestają być kreatywne, mają problem z samokontrolą, w sferze ruchowej, są nadmiernie pobudzone, czasami agresywne.

SUBSTYTUT BLISKOŚCI

Smartfon z aplikacjami, grami, filmikami, mediami społecznościowymi zastępuje realny kontakt z drugim człowiekiem. Nastolatki spędzają przy smartfonie średnio 4 h dziennie. Nie wiedzą więc, co to w realu rywalizacja, współdziałanie, kompromis, tolerancja. Nie mają możliwości dowiedzenia się, czym jest nuda, która prowadzi do kreatywności, pomysłowości.

FONOHOLIZM

Zjawisko fonoholizmu istnieje i zbiera coraz większe żniwo. Jest określane jako nałogowe korzystanie ze smartfonu, telefonu komórkowego. Poznać je można m.in. po nierozstawaniu się z telefonem, silnym pragnieniu korzystania z niego niemal bez przerwy, a w sytuacji jego braku- nerwowości, nadpobudliwości, używania telefonu jako ucieczki przed realnymi problemami lub w celu poprawienia złego samopoczucia. 

Według badań "Młodzi Cyfrowi", co dziesiąty uczeń deklaruje, że korzysta z telefonu praktycznie cały czas. Prawie połowa nastolatków, jeśli przebudzi  się w nocy, sięga po smartfon, niemal 1/4 uczniów deklaruje uzależnienie od telefonu komórkowego, a 1/3 uważa, że jest uzależniona od serwisów społecznościowych. 

SYNDROM FOMO

Fear of missing out, czyli lęk przed byciem pominiętym.  Niemal 30 % badanych uczniów odczuwa niepokój lub zdenerwowanie, gdy nie wie, co ich znajomi planują lub robią w sieci. Połowa młodzieży czuje potrzebę natychmiastowej reakcji na wiadomości w sieci.

PATOSTREAMY

Oglądanie patostreamów deklaruje około 24 % dzieci. Fundacja "Dajemy Dzieciom Siłę" patostreaming określa jako treści prezentowane w sieci w postaci transmisji internetowej, fragmentów transmisji, filmów, zdjęć i innych  form przekazu, w których nadawca lub grupa nadawców ukazują zachowania sprzeczne z normami społecznymi, niosące demoralizujący przekaz. 

TROLLING

To nieprzyjazne zachowania wobec innych użytkowników internetu. Występuje na forach dyskusyjnych, czatach, w sieciach społecznościowych. Autorzy trollingu celowo zamieszczają kontrowersyjne wpisy, które mają na celu wywołanie fali oburzenia oraz przeszkodzenie w toczącej się rzeczowej dyskusji. Często treści  takie zamieszczone są w formie komentarzy jawnie pogardliwych, obraźliwych, mających charakter hejtu.

PODSUMOWANIE

Jako rodzice najczęściej nie zdajemy sobie do końca sprawy, z czym dzieci mierzą się w internecie. Telefony, media społecznościowe, komunikatory tekstowe, wideorozmowy, platformy gier rozrywkowych czy edukacyjnych to chleb powszedni dzieci i młodzieży. Dlatego tak ważne jest, żeby już od ich najmłodszych lat być czujnym i towarzyszyć im w ich obecności  w mediach. Edukować najpierw samych siebie, a potem je, ale też wprowadzać konkretne zasady korzystania z internetu.  Są narzędzia, które w tym pomagają. Warto zajrzeć na strony:

saferinternet.pl, dzieckowsieci.pl, dyzurnet.pl, sieciaki.pl, www.dbi.pl.

Nie zatrzymamy rozwoju technologii, dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak towarzyszyć naszym dzieciom w mądrych wyborach i wspieraniu ich."

Za: Monika Jadnak (w:) Niedziela nr 24/14VI 2020

 

Data dodania: 2020-07-06 12:11:28
Data edycji: 2020-07-06 15:48:46
Ilość wyświetleń: 238

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Zobacz

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz!
Zobacz
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej