Kierunki polityki oświatowej MEN na rok szkolny 2020/2021
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkoÅ‚ach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielnoÅ›ci, innowacyjnoÅ›ci i kreatywnoÅ›ci uczniów.
2. Wdrażanie zmian w ksztaÅ‚ceniu zawodowym, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚cenia osób dorosÅ‚ych.
3. Zapewnienie wysokiej jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzglÄ™dnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzÄ™dzi i zasobów cyfrowych oraz metod ksztaÅ‚cenia na odlegÅ‚ość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oÅ›wiaty:
w zakresie kontroli:
w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
„Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkoÅ‚ach”;
w zakresie ewaluacji:
Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):
w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziaÅ‚ach przedszkolnych w szkoÅ‚ach podstawowych – w zakresie wymagaÅ„:
„Przedszkole wspóÅ‚pracuje ze Å›rodowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”;
„ZarzÄ…dzanie przedszkolem sÅ‚uży jego rozwojowi”;
w szkoÅ‚ach podstawowych i ponadpodstawowych – w zakresie wymagaÅ„:
„Procesy edukacyjne sÄ… zorganizowane w sposób sprzyjajÄ…cy uczeniu siÄ™”;
„Uczniowie nabywajÄ… wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci okreÅ›lone w podstawie programowej”;
Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oÅ›wiaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
w zakresie monitorowania:
we wszystkich typach szkóÅ‚:
„UwzglÄ™dnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie ksztaÅ‚cenia”;
w przedszkolach:
„Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”;